Jest Pani założycielką firmy Cross Polska. Jesteście dystrybutorem środków czystości i higieny dla firm. Jakiego rodzaju firmy, najczęściej stają się Waszymi klientami? Czy istnieją branże, które zwracają większą uwagę na standard sanitarny firmy?

 

Naszymi klientami są przedsiębiorstwa z różnych branż, m.in. motoryzacyjnej, poligraficznej, HORECA, nieruchomościowej, spożywczej, przemysłowej itd.

Zgodnie z przepisami, niektóre branże, np. ogólnie spożywcza, są odgórnie zobowiązane do przestrzegania pewnych standardów, a jednym z nich jest system HACCP. Stosowanie tego systemu oznacza w skrócie, że w trakcie produkcji oraz obrotu żywnością, wszystkie procesy są wykonywane bezpiecznie i zapewnione są odpowiednie warunki sanitarne i higieniczne.

Jeśli chodzi o branże, w których nie ma specjalnych zarządzeń odnośnie standardów higienicznych, to wszystko zależy od osób decyzyjnych. Często się zdarza, że w tej samej branży są toalety zadbane i bardzo zaniedbane.

 

W jaki sposób pozyskujecie nowych klientów i jak dbacie o tych już pozyskanych?

 

Większość klientów mamy z polecenia, część dociera do nas przez FB albo nasz sklep internetowy.

Jak ważne jest dbanie o standard sanitarny, zwłaszcza w przedsiębiorstwie?

Dbanie o higienę jest w ogóle bardzo ważne, natomiast skupiając się tylko na przedsiębiorstwach, trzeba podkreślić, że dbałość o standardy sanitarne, zapewnia zdrowie zarówno pracownikom, jak i klientom, ponieważ dzięki temu unikamy na przykład zakażeń krzyżowych. Zakażenia krzyżowe to przenoszenie czynników zakaźnych pomiędzy osobami; np. jedna osoba jest chora, dotyka brudnymi rękami przedmiotu, który potem dotyka osoba zdrowa. Bakterie, które były na przedmiocie przenoszą się na skórę osoby zdrowej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie mycie rąk, zwłaszcza po wyjściu z toalety czy przed jedzeniem, a także utrzymywanie przestrzeni firmowych  w czystości.

Co łazienka mówi o firmie? Jak powinna wyglądać taka idealna łazienka w przedsiębiorstwie?

 

Łazienka mówi o firmie bardzo dużo, często jest nawet nazywana wizytówką firmy i dużo w tym prawdy. Znam osoby, które po wejściu do restauracji, kierują się najpierw do toalety i na podstawie jej wyglądu zostają na obiad albo nie. Usłyszałam kiedyś, że jeśli toaleta, którą widzą klienci, jest zaniedbana, to kuchnia, której nie widzą, prawdopodobnie jest w jeszcze gorszym stanie, a to nie zachęca do zjedzenia posiłku w takim miejscu.

Zdarza się także, że jesteśmy w pięknym biurze czy sklepie, potrzebujemy skorzystać z łazienki… i czar pryska. W dozowniku brakuje mydła, nie ma ręczników papierowych a czasem nawet papieru toaletowego, i ogólnie jest brudno. Takie warunki oznaczają, że w tym miejscu nikogo nie interesuje klient ani jego zdrowie lub potrzeby. Z drugiej strony, jeśli klienci nie zgłaszają personelowi takich sytuacji, to wygląda, jakby nie było problemu.

Idealna łazienka w przedsiębiorstwie przede wszystkim powinna być czysta i higieniczna. Powinna być zaopatrzona we wszystkie niezbędne urządzenia, takie jak  dozowniki do mydła, ręczników papierowych oraz papieru toaletowego. W kabinie powinien się  znajdować kosz na śmieci lub kosz na odpady higieniczne, jeśli to łazienka damsko-męska. Warto, żeby znajdował się w niej wieszak, na którym można powiesić torbę, bez konieczności stawiania jej na podłodze. Często warto dostawić szczotkę do czyszczenia sedesu, mimo że niestety nie wszyscy jej używają.


Dołącz do otwartej grupy, z wyjazdami dla przedsiębiorców!



Co daje Pani najwięcej satysfakcji w prowadzeniu własnej firmy?

 

Naszym głównym celem jest pokazanie potencjalnemu klientowi, co to jest czystość i higiena i czym się od siebie różnią, ponieważ wiele osób tego nie wie. W dużym uproszczeniu mówiąc, czysto jest wtedy, kiedy widoczne zabrudzenia zostały usunięte (np. kurz, smar), a higienicznie wtedy, kiedy zostały usunięte zabrudzenia niewidoczne (bakterie, zarazki). Dlatego czysto nie zawsze oznacza higienicznie.

Jeśli jesteśmy w stanie wytłumaczyć klientom, że utrzymywanie higieny jest konieczne dla zachowania zdrowia jak również większego zadowolenia pracowników i kontrahentów, to daje to bardzo dużo zadowolenia. A największą satysfakcję daje informacja od klienta, że warto było dokonać zmian i zainwestować w podwyższenie standardów sanitarnych w firmie, bez względu na branżę. Wejście do takiej odnowionej, czy zadbanej łazienki jest również satysfakcjonujące.

Jak na przestrzeni lat zmienia się świadomość sanitarna przedsiębiorców? Jaki wpływ miała na to pandemia?

Świadomość przedsiębiorców jest coraz wyższa, chociaż jest jeszcze sporo do zrobienia. W czasie pandemii wszyscy zaczęli zwracać większą uwagę na higienę, zaczęła być bardziej istotna. Czasami co prawda mówiło się głównie o dezynfekcji, ale na szczęście doszły jeszcze informacje, że najpierw trzeba odpowiednio umyć ręce, a potem dopiero dezynfekować. Dezynfekcja nie zastąpi mycia, ponieważ jest to zupełnie inny proces.

 

Jakie najczęstsze usprawnienia i zmiany sanitarne, wprowadzają firmy od czasu zaistnienia pandemii?

 

Generalnie podniosła się świadomość faktu, że konieczne jest utrzymywania czystości i higieny, a firmy bardziej zaczęły dbać o ten aspekt swojej działalności.

W wielu miejscach wprowadzono bezdotykowe dozowniki do mydła i ręczników papierowych, często również bezdotykowe krany. Instrukcje prawidłowego mycia czy dezynfekcji rąk pojawiły się również w miejscach, gdzie nie było to obowiązkowe, ale przydało się dla informacji. W niektórych miejscach w końcu zawieszono dozowniki do mydła albo przynajmniej je napełniono, bo wcześniej często były puste.

Zrezygnowano z suszarek do rąk na rzecz ręczników papierowych, chociaż zdania na ten temat są w dalszym ciągu podzielone; według jednych badań ręczniki papierowe są lepsze od suszarek do rąk, według innych suszarki są lepsze od ręczników, zwłaszcza jeśli są zaopatrzone w filtry HEPA, które najpierw oczyszczają zasysane przez nie powietrze, a dopiero potem wypychają je na zewnątrz. Jest to dość złożone zagadnienie, więc w przypadku wyboru należy się zastanowić, jakie są nasze potrzeby, jaką działalność prowadzimy oraz co w danej sytuacji jest bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego.

Najważniejsze to pamiętać, że odpowiednie suszenie rąk jest istotne tak samo jak ich mycie.


Ostatnie Wpisy

Outsourcing daje mi dużo wolności – Artur Parzybut (Cortary.pl)

Monika Troska
9 grudnia, 2021

Useme pierwszych użytkowników pozyskało z Google’a

Marta Bąk
8 grudnia, 2021

Ignorując analitykę Twoja firma może wiele stracić

Marta Bąk
7 grudnia, 2021

Czym jest Founders.pl?

Founders.pl to zamknięta platforma ludzi biznesu, której celem jest rozwinięcie Twojej sieci kontaktów i zwiększenie wiedzy biznesowej.

Networking

To miejsce dyskusji founderów, którzy dzielą się wiedzą, nawiązują współpracę i wspólnie rozwiązują problemy napotykane przez ich organizacje.

Wiedza

To miejsce ciągłego rozwoju biznesowego, kilkadziesiąt godzin nagrań z różnych obszarów budowania firmy, warsztaty, webinary i spotkania z psychologami.