Budujesz swój biznes? Zobacz konferencję Founders Mind na PGE Narodowy [20 października]

Sprawdź agendę i dołącz

Jak powstał pomysł na Ninja Lender?

Uwagę założycieli startupu przykuł fakt, że gdy jeden z nich składał wniosek o kredyt, i gdy został odrzucony, nie bardzo miał do kogo zwrócić się o pomoc. Szukał ścieżki pozyskania środków z innego źródła, lecz proces okazał się trudny i żmudny. Po tym nieprzyjemnym doświadczeniu, zaczął analizować rynek kredytów i odkrył, iż blisko 80% wniosków kredytowych jest odrzucanych przez instytucje pożyczkowe, a klienci szukając wsparcia błąkają się z banku do banku, narażeni na kolejny stres i odmowy. Dlatego powstał pomysł skonstruowania platformy elektronicznej, która miałaby być wsparciem kredytobiorców i pożyczkobiorców, którzy aplikowali do banku lub firmy pożyczkowej i spotkali się z odmową finansowania. Taka sytuacja tworzy negatywne emocje po stronie osób lub firm, których wnioski zostały odrzucone. Emocje te to między innymi frustracja, złość, nieufność, irytacja.

Pomysł wyznaczył nam cel, którym jest zwiększenie dostępu do finansowania dla tych osób i firm oraz przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu. Istotnym faktem powinno być również to, iż nie wszyscy kredytobiorcy czy pożyczkobiorcy potrafią poradzić sobie z kwestią zadłużania się lub wyprostowania własnej sytuacji finansowej. W naszych działaniach, przy wsparciu specjalistów, chcemy również rozwinąć naszą usługę w kierunku pomocy w prostowaniu sytuacji finansowej osób, tak aby za pomocą rozterminowania ich zobowiązań, a następnie konsolidacji w jedno długoterminowe finansowanie wspierać ich w funkcjonowaniu na rynku.

Jakie były pierwsze kroki, w jaki sposób rozwijał Pan firmę w początkowej jej fazie?

By pomysł przekuć w rzeczywistość, działalność rozpoczęliśmy od badania opinii osób związanych z branżą finansową. Następnie wykonaliśmy prototyp zorientowany na rynek ukraiński. Z nim wystartowaliśmy do programu akceleracyjnego Fintech realizowanego przez Startup Wise Guys i Swedbank w Rydze, a później do programu Poland Prize w Warszawie. W każdym z programów nasz projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i został dofinansowany. Kolejne analizy korygowały nasze podejście. Teraz możemy już uznać, iż dopasowaliśmy się do rynku, tak by móc rozpocząć współpracę z lokalnymi instytucjami finansowymi.

Co zaskoczyło Pana w prowadzeniu własnego biznesu?

Niestety niemiło zaskoczyła mnie terminowość i długi czas potrzebny na realizację różnego rodzaju procedur, szczególnie po stronie naszych partnerów biznesowych. Dokuczliwa jest złożoność procesów decyzyjnych, nadmierna ostrożność i często wydłużony czas reakcji ze strony rozmówców i właścicieli pewnych procesów. Przebrnąwszy jednak przez procedury, spotkaliśmy się z bardzo merytorycznym odbiorem, uprzejmością i pełnym profesjonalizmem. Dalsza współpraca z naszymi partnerami układa się absolutnie wzorcowo.

Życzyłbym sobie może ponadto, by instytucje finansowe przywiązywały większą wagę do losu odrzuconych pożyczkobiorców, niż czynią to obecnie. Usprawniłoby to naszą współpracę i realizację wspólnych celów.

Jak dużym zespołem zarządza Pan obecnie?

Na chwilę obecną tworzymy zespół składający się z siedmiu specjalistów. Współpracujemy w bardzo zgranym gronie. Sam jestem przedsiębiorcą z branży IT z 12-letnim doświadczeniem w rozwoju biznesu międzynarodowego. Przez 3 lata byłem dyrektorem generalnym firmy zajmującej się integracją oprogramowania i odpowiadałem za rozwój nowych produktów i wdrażanie rozwiązań IT dla ponad 50 firm z sektora MŚP. Posiadam silne zaplecze w matematyce stosowanej i prowadziłem badania w dziedzinie algorytmów genetycznych. 

Valerij jest naszym Technical Lead, który zaprojektował i zrealizował projekt oprogramowania do zarządzania kredytami konsumenckimi, a także wdrożył to oprogramowanie w kilku firmach typu Fintech. Ma bogate doświadczenie w inżynierii systemów, od zautomatyzowanych systemów badań laboratoryjnych po systemy CRM ERP w branży pożyczkowej / faktoringowej.  Studiował cybernetykę na Kijowskim Instytucie Politechnicznym. 

W zespole mamy również Volodymyra, System Administratora z 14-letnim doświadczeniem. Doświadczony w integracji różnych systemów oprogramowania takich jak Linux, Red Hat, FreeBSD, Windows Server, jak również w zapewnianiu stabilnego otoczenia dla rozwoju oprogramowania. Zapewnienie stabilności i niezawodny rozwoju oprogramowania.

Za rozwój biznesu odpowiedzialny jest Mariusz. Ekonomista, specjalista w zakresie finansów i wymiany danych. Od 26 lat związany z rynkiem finansowym poprzez pracę i współpracę z: bankami, firmami pożyczkowymi, Biurem Informacji Kredytowej (BIK), Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG) oraz firmami windykacyjnymi. Twórca sukcesu BIG oraz rozwoju marki i rynku wymiany informacji gospodarczych i kredytowych, odpowiedzialny za restrukturyzację firmy, pozyskanie kapitału na rozwój, stworzenie efektywnej organizacji, budowanie relacji z klientami i partnerami, gdzie z sukcesem wprowadził modele sprzedaży skutkujące jej około 20-krotnym wzrostem w okresie 10 lat. Jest absolwentem programu Canadian Executive Master of Business Administration (CEMBA). W 2014 roku został uznany przez magazyn Home & Market za jednego z 25 najlepszych managerów finansowych 2013 roku. 

Marketing managerem w naszym zespole jest Ivana. Pracuje od ponad 9 lat w branży marketingu i rozwoju biznesu. Wykształciła profesjonalne umiejętności w zakresie komunikacji marki B2B i B2C, zarządzania kampaniami i projektami, szczególnie w zakresie marketingu cyfrowego i reklamy. Koordynowała strategiczne przedsięwzięcia i zespoły w region Adriatyku i CEE dla dużych klientów.W dziedzinie marketingu zespół wspiera również Mariia, profesjonalistka w zarządzaniu produktem i marketingu z ponad 3-letnim doświadczeniem. Współpracowała z ponad 5 startupami w celu zdefiniowania i wprowadzenia na rynek produktów cyfrowych, tak aby produkty te osiągnęły najlepsze dopasowanie w układzie produkt-rynek. Mariia ma doświadczenie w realizacji strategii marketingowych i produktowych, identyfikacji potrzeb użytkowników i klientów oraz dopasowywania produktu do rynku. Jej pasją jest tworzenie produktów, które będą użyteczne dla społeczeństwa, dlatego też współpracuje z Ninja Lender.

Ze względu na ilość przetwarzanych dany, polskie prawo wymaga od nas między innymi współpracy z inspektorem ochrony danych osobowych, którym w naszym zespole jest Tomasz. Od blisko 5 lat związany z ochroną danych, absolwent Wyższej Szkoły Zawodowej w Hadze, Uniwersytetu Warszawskiego i Akademii Leona Koźmińskiego, Tomasz w związku ze swoim doświadczeniem zawodowym, wspiera nas również z pozycji marketing managera na Polskę, koordynując przedsięwzięcia promocyjne, wspierając dystrybucję naszych usług.

Jakich narzędzi używacie do usprawnienia pracy/przepływu informacji, w zespole?

Używamy programów z palety Google. HubSpot, Jira, Confluence oraz Discord to nasze podstawowe narzędzia pracy na co dzień.

Jak pozyskuje Pan środki na rozwój firmy?

Pierwsze środki , pozyskaliśmy od funduszu inwestycyjnego Fil Rouge Capital w Chorwacji. Działalność Ninja Lender obejmuje w głównej mierze rynek polski, ale Inwestor zgodził się wspierać nasz rozwój, w nadziei, iż wzbogaceni o doświadczenia w Polsce, wkrótce podbijemy również rynek chorwacki. Z racji tej, iż finansowanie przyniosło oczekiwane efekty, Fil Rouge Capital jest skłonny ponownie zainwestować w nasz rozwój. Nasz startup uzyskał również dofinansowanie ze Startup Wise Guys oraz w konkursie Poland Prize organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na jaki czas do przodu projektujecie strategię w firmie?

Nasze strategia marketingowa oraz mapa drogowa produktu, wybiegają co najmniej rok w przód. Staramy się jednak zakładać sobie cele długoterminowe. Strategię biznesową przygotowujemy na minimum trzy lata.

Jakie są Pana codzienne rutyny, które sprawiają, że jest Pan bardziej produktywny i zmotywowany?

Produktywność i zmotywowanie daje mi stały nadzór nad zadaniami i pracownikami przy pomocy elektronicznych narzędzi, ale także partnerska i wręcz przyjacielska atmosfera panującej w naszej firmie. Systematycznie i na bieżąco uzgadniamy zadania spotykając się online co najmniej raz w tygodniu, a w razie konieczności również osobiście.

Jakie ma Pan plany biznesowe na najbliższy czas?

W najbliższym czasie planuję uruchomić naszą platformę, uzyskując tym samym Proof of Concept. Po podpisanym już pierwszym kontrakcie z Bankiem, dopracowujemy kolejne i będziemy ruszać pełną parą. Zakładam, iż już za chwilę, Ninja Lender stanie się dynamiczną platformą wymiany danych i wszystkie instytucje finansowe będą zaznajomione z naszą działalnością. Zakładam, że finalnie, każdy pracownik każdego banku i firmy pożyczkowej  w Polsce, jeśli nie będzie mógł sam udzielić odpowiedniego kredytu, będzie w stanie przekierować Klienta do Ninja Lender.

Ostatnie Wpisy

Bankowy niezbędnik przedsiębiorcy — konto firmowe

Michał Bąk
24 maja, 2022

Doszliśmy do wniosku, że briefowanie klientów nie działa – Marcin Cichocki (Kuźnia Treści)

Monika Troska
20 kwietnia, 2022

Marzysz o własnym biznesie? Może warto zdecydować się na franczyzę punktu kurierskiego? Oto TOP 5 „za”.

Michał Bąk
19 kwietnia, 2022

Czym jest Founders.pl?

Founders.pl to zamknięta platforma ludzi biznesu, której celem jest rozwinięcie Twojej sieci kontaktów i zwiększenie wiedzy biznesowej.

Networking

To miejsce dyskusji founderów, którzy dzielą się wiedzą, nawiązują współpracę i wspólnie rozwiązują problemy napotykane przez ich organizacje.

Wiedza

To miejsce ciągłego rozwoju biznesowego, kilkadziesiąt godzin nagrań z różnych obszarów budowania firmy, warsztaty, webinary i spotkania z psychologami.